Det var med megen nysgerrighed, og lidt skepsis jeg satte Scaniaen i gang. Hvordan vil den reagere når der kom 34 tons på ladet, og var det bøvlet at lade op, og skulle jeg lade op flere gange om dagen?
Skepsisen blev hurtigt parkeret efter de første dage. Jeg kan kører en hel dag på en opladning der koster omkring 700,- kroner i strøm. Hvis jeg skulle fylde diesel på en lastbil med tilsvarende kørsel, så ville der komme for omkring 1.800,- kroner i dieseltanken. Hverdagen i førerhuset er et kapitel for sig selv. Ingen nævneværdig støj, ingen vibrationer og så er den hurtig. Momentet er imponerende, og hvis jeg ville, kunne ingen følge med op ad bakkerne. Da lastbilen har et par tons mere på forakslen når der ikke er læs på, grundet batteripakken, er den meget mere stabil også i smattet fører. Da vi ofte kan komme ud i løst underlag, så hjælper elektronikken, så lastbilen ikke graver sig ned, selv med fuldt læs”.
Hverdagen med en elektrisk dreven lastbil er ikke udfordrende med den kørsel vi for det meste kører. Jeg kan på en dag runde cirka 250 kilometer på en ”tankfuld” strøm. Hvis det kniber, så kan jeg fylde omkring 30 procent strøm på, når jeg holder kørehviletids pause. For eksempel hos Cirkel-K går det nemt” siger Michael og ruller afsted, næsten lydløst.